Kwaliteit landingspagina AdWords nu nog belangrijker

Google sleutelt continu aan haar algoritmes. Niet alleen voor Google Zoeken, maar ook voor Google AdWords. Zo worden de landingspagina’s van een AdWords-campagne de komende weken nog belangrijker.

Eén van de belangrijkste punten van Google AdWords is de kwaliteitsscore van zoekwoorden. Wanneer zoekwoorden een hoge kwaliteitsscore hebben, dan hoeven adverteerders minder te betalen om op die zoekwoorden te adverteren. Stel, een bedrijf adverteert op het woord ‘verkeersbord’ en heeft een kwaliteitsscore van 10, dan betaalt de adverteerder 0,70 euro per klik om op de eerste plek te adverteren. Is de kwaliteitsscore van een zoekwoord slechts 5, dan moet de adverteerder waarschijnlijk één tot 1,50 euro per klik betalen.

Adverteerders besparen dus veel geld door de kwaliteitsscore van zoekwoorden te verbeteren. Dit kan op 1001 verschillende manieren. Eén van de belangrijkste factoren is de kwaliteit van de landingspagina in relatie met het zoekwoord. En de kwaliteit van de landingspagina wordt alsmaar belangrijker. Hierdoor kunnen kleine adverteerders met een ijzersterke site toch gemakkelijk een nummer één positie verwerven op bepaalde zoektermen. “Wij denken dat dit zorgt voor een betere gebruikerservaring voor zoekers”, concludeert Jonathan Alferness van Google.

Maar wat is nu een goede landingspagina? Een goede landingspagina is helder, duidelijk en overzichtelijk. De content op de landingspagina komt overeen met een bepaald zoekwoord. Daarnaast staat er geen misleidende informatie op de landingspagina en is de laadtijd niet te hoog.

Meer weten over de kwaliteitsscore van de zoekwoorden in uw AdWords-campagne? En wilt u weten of uw landingspagina’s goed zijn? Neem contact op met de internetmarketeers van iBoom!

Tim Kraaijvanger

Internet marketeer bij Websites Nederland. Gespecialiseerd in zoekmachineadverteren, zoekmachineoptimalisatie en social marketing (vooral Facebook). Geeft workshops en plaatst regelmatig blogs over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van internet marketing. In zijn vrije tijd is Tim beheerder van Scientias.nl, een website met nieuws over wetenschap en technologie.
Meer blogposts van Tim Kraaijvanger

  • http://www.annejanroeleveld.nl Anne Jan Roeleveld

    “De belangrijkste factor is de kwaliteit van de landingspagina in relatie met het zoekwoord.”.

    Het was altijd zo dat de kwaliteitsscore werd bepaald door de volgende onderdelen:
    * CTR (60%)
    * Relevantie titel/advertentietekst (30%)
    * Landingspagina (10%)

    Die verhouding is dus nu meer zo?
    * CTR (40%)
    * Relevantie titel/advertentietekst (30%)
    * Landingspagina (30%)

    • WN

      Hoi Anne Jan. Klopt, het was iets te kort door de bocht geformuleerd. Het is nu aangepast.

      Overigens weet ik niet hoe de onderlinge verhoudingen precies veranderen. Ik denk dat de landingspagina een paar procentpunten afsnoept van CTR en relevante titel/advertentietekst.

      Dus:
      - CTR 55%
      - Relevantie titel/advertentietekst 25%
      - Landingspagina 20%

      Maar het mag van mij naar:
      - CTR 50%
      - Relevante titel/advertentietekst 25%
      - Landingspagina 25%

  • http://www.annejanroeleveld.nl Anne Jan Roeleveld

    Tip voor dit formulier, kun je een checkbox maken die ervoor zorgt dat ik een e-mail krijg als iemand heeft gereageerd? :)
    Suggestie: http://wordpress.org/extend/plugins/subscribe-to-comments-reloaded/

  • http://www.raymonschouwenaar.nl Raymon Schouwenaar

    Thanks voor de suggestie van het formulier!
    Klinkt wel interessant om te gebruiken!

  • http://www.zorgverzekeraars.nu Zorgverzekeraars.nu

    Zoals je hier terecht beschrijft is het dus superbelangrijk om een hoge quality score te hebben! Ik heb zelfs wel eens gehoord dat een QS van 10 zorgt voor een ‘discount’ van 30% op je CPC. Als goede landingspagina’s hier voor kunnen zorgen dan kun je enorm besparen op je uitgaven. Plus dat de goede landingspagina’s waarschijnlijk ook beter converteren!

    • WN

      Klopt! Daarom raden we vanuit iBoom in veel gevallen aan om te investeren in zoekmachineoptimalisatie en in zoekmachineadverteren. In AdWords zorg je dat de campagnes gestroomlijnd zijn, op de website zorg je dat de landingspagina’s tip-top in orde zijn. Gevolg: lage kosten in AdWords, hoog rendement (zowel via organisch als via betaald).